TAMOP

Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

8181 Berhida, Kossuth Lajos út 11.

Tel.: 88 455 184 és 88 586 680 e-mail: adyiskola@altisk-berhida.sulinet.hu


RENDEZVÉNYEK

2016/2017


 


SIKER AZ ADY ISKOLÁBAN AZ ÉNEK ORIENTÁCIÓS OSZTÁLYOK INDÍTÁSA

Iskolánkban az első ének orientációs osztályt 2015 szeptemberében indítottuk, nagy sikerrel. Igyekszünk hatékony módszerekkel megismertetni az ének, a tánc élményét, a mozgás, ének szeretetét, minden dalolni, táncolni vágyó gyermekkel.
Ez az ének-zenei nevelés szervesen illeszkedik az általános tantervvel működő iskolák számára megfogalmazott tantervhez, annak fejlesztési követelményrendszerét magasabb szintre emeli, s a képzési célokban máshová helyezi a hangsúlyokat. Az emelt óraszám lehetővé teszi a tanítási anyag elmélyítését, az ismeretek és készségek sokoldalú gyakorlását és bővítését.
Feladataink közé tartozott az ünnepélyekre való felkészülés és szereplés, mellyel színesítettük, élmény telivé varázsoltuk a közös iskolai, városi programokat, kulturális rendezvényeket.
A tanév során minden alkalmat megragadtunk a hagyományok, ünnepek ápolására, ezzel is fokozva a közösséghez tartozás élményét.
Az énekkarosokkal együtt szerepelt a 2. osztályos orientációs csoport az iskolai adventi ünnepségeken, a városi Mindenki karácsonya című rendezvényen is, amelyen a Bűvös éj, a Karácsonyi álom és a Szent ünnep alkalmi dalokat énekeltük nagy tetszést aratva.
A zene az emberi létezés öröme. A korai gyermekkorban megismert művészi alkotások, értékek emberformáló élményekhez juttatják az aktív cselekvési folyamatban részt vevő gyermeket.
Az emelt szintű ének-zeneoktatás kiemelt célja az örömszerzés, a gazdag érzelmi hatások kibontása, az aktív közösségi muzsikálás, amelyet sikerült megvalósítanunk.
                                                                                 Pintér Ferencné
                                                                                  tanár, kórusvezető
enek


Farsang 2018.02.09
.
kisze vonul tanc5
tanc4l  tanc4f
Farsangi szokások
A farsang hangos mulatságait egy középkori hiedelem teremtette meg. A középkori emberek azt hitték, hogy a tél utolsó napjaiban a Nap elgyengül (hiszen a nappalok rövidebbek, az éjszakák hosszabbak), és ártó szellemek, boszorkányok kelnek életre. A jelmezes felvonulás, a zajok, a boszorkánybábú égetése éppen ezen ártó lények elüldözését volt hivatott megvalósítani. Sok helyen tüzes kereket görgettek, nagy máglyákat raktak, mert úgy hitték a tűz ereje, segíti a Napot, hogy újra erőre kapjon. Eredetileg azért öltöztek jelmezbe, hogy elűzzék a halált, a rosszat és a hideget. A régi babonákat mára elfeledték az emberek, de a jelmezes felvonulások megmaradtak.
A szülői munkaközösség és a DÖK Szervezésében nagyszabású jelmezfelvonulással, osztályok fellépésével, tombolasorsolással, bálkirály-, királynő választással, discóval, evés-ivással töltötték el a péntek délutánt a jókedvű gyereksereg és az érdeklődő vendégek.
Kiszebáb égetése
A babona szerint a kiszebáb égetése megszabadítja az embereket minden bajtól. A téltemető népszokás igen kedvelt volt a falusi népek körében. A lényege, hogy a gyermekek kiszebabát és zajkeltő szerszámokat készítenek, mellyel a Fő térre vonulnak. A vonulás közben hangosan zörgetik szerszámaikat és télűző rigmusokat kiabálnak. (Kisz, kisze haj! Elűzzük a betegséget, behozzuk az egészséget, haj!) A vonulás a téren felállított máglyánál ér véget, ahol az összegyűlt személyek gondűző cédulákat tűznek fel a kiszebabára, majd bedobják a tűzbe. A papírokra azt írják fel, hogy ki mitől szeretne megszabadulni. A máglya elhamvadásáig tavaszköszöntő versikéket és dalokat énekelnek.
Így tettek a hatodikos gyermekek is. Az égetésnél jelen volt az egész iskola, együtt próbáltuk elűzni a telet. Ezen kívül busójáráshoz hasonló élményben volt részünk és a városközpontnak is általuk.                                                            Gráczerné Szabó Erzsébet

Néphagyományok őrzése az Adyban

     Intézményünk nagy hangsúlyt fektet a hagyományok ápolására. Amellett, hogy a tanórákba igyekszünk beépíteni a népszokásokat, a különböző rendezvényeket is hagyományőrző programokkal színesítjük. A gyerekek egyik kedvence a busójárás és a kiszebáb égetése. A maszkokat és a bábot előzőleg elkészítjük, a szükséges eszközöket, kellékeket a diákok a pedagógusokkal közösen összegyűjtik. Az iskolán végigvonuló busókat nagy izgalommal várják kicsik és nagyok. Egy kis ízelítőt a város is kap ebből, hiszen a beöltözött maskarások az utcákra is kivonulnak kereplőkkel, kolompokkal. Ez után a farsangot a gyerekek által készített kiszebáb égetése nyitja meg. Az udvaron mondókákat kántálva körbeállják a bábot, és elűzzük a telet. A farsangra lelkesen készülnek diákjaink, akik szívesen állítanak össze erre a rendezvényre különböző táncokat, vicces jeleneteket.
Hagyományőrző programjainkat évről évre próbáljuk bővíteni. Ezek közé tartozik a májusfa állítása, kitáncolása is. Örömmel vesszük tudomásul, hogy a gyermekek szeretik és igénylik a néphagyományokhoz kapcsolódó programok rendezését, azokra a felkészülést.
„A hagyományőrzés nem a hamu imádata, hanem a láng továbbadása.”


Felolvasóverseny

„Kitűnővé egy szerencsés perc által is válhatunk, hasznos emberré a fáradságos évek tesznek.”
                                                                                                                /Kemény Zsigmond/
           2018.01.22-én A Kultúra Napja alkalmából megrendezett Szépkiejtési versenyre invitált minket az Ősi Oktatási Központ. A felhívás szerint 5-6. és 7-8. osztályos korosztály vett részt a nemes megmérettetésen. A verseny első felében a korosztályoknak külön-külön egy idegen szöveg felolvasásával kellett megbirkózniuk, majd rövid szünet után a saját szöveg felolvasásával léptek porondra a versengők, amelyet saját maguk választhattak és kellőképpen gyakorolhattak a felkészülés idején.
          Iskolánkat 3 fő diák képviselte: Oláh Míra 6. osztályos tanuló Pintér Ferencné, valamint Pfeifer Viktória Alíz és Vass Vivien 8. osztályos tanulók Császár Zsuzsanna tanárnő felkészítésében. A 3 tagú zsűri  nehéz döntés előtt állt, ez beszédükben is elhangzott. Senki nem távozott üres kézzel, minden részt vevő részesült Emléklapban.
          Egyrészt munkánkat dicséri, másrészt a tehetséget, a tehetség időben való felismerését, a vele való foglalkozást, az évek óta tartó kitartó, közös munka, felkészítés eredményét, hogy Vass Vivien 8. osztályos tanuló a II. helyen végzett a szoros küzdelemben minden nehézségét, hiányzásait, egyéb hátráltató körülményeket is egybevetve. A tehetség nem ismer akadályokat, a tehetség egy adomány Istentől, és segíti a tanulót a szárnyalásban.
          A tehetséggondozó pedagógus egy pillanat alatt felismerheti a tehetséget, s nagyrészt rajta múlik, hogy mit hoz ki a gyermekből. Természetesen mindegyik félnek hozzá kell tenni a maga részét a sikerhez - amely mögött minden kétséget kizáróan kemény munka rejlik - de az első lépés, hogy felismerjük a tehetséget és meghozzuk azt a döntést, hogy kezdünk vele valamit. Nem kell tudnunk először, hogy mit - mint mindenben-, csak az első lépcsőfokra kell lépnünk, csak az első lépést kell megtennünk, aztán majd jön a többi sorjában. Van, akinek több idő kell a sikerhez, van akinek több szorgalom, de a munka gyümölcse előbb-utóbb beérik. Ezt a folyamatot láthatjuk Viviennél is.
              Az olyan versenyekre, vetélkedőkre, melyek a tehetséget nem nélkülözhetik elsősorban jellemző, hogy a felkészítendő gyermek a pontos szövegtudáson, „színpadképes, alkalomhoz illő megjelenésen”, izgalmakat legyűrve, ellazultan (amire szintén tanulunk technikákat), lelkét is felkészítve jelenjen meg, mert az „igazi” alkalom, a zsűri és közönség előtt adódik a megmérettetésre. Mindegy, hogy előtte hányszor ment jól, hibátlanul, hányszor gyakoroltuk, vagy beszéltük át… A lényeg, hogy mikor fellép a színpadra a személyiségének egészével áll ott, s a körülményeket kizárva kell megfeleljen ott, abban a pillanatban…, ami az övé.., ami a számára rendelkezésre áll, hogy elbűvölje a hallgatóságát. Éppen ezért igaz a mondás: „Kitűnővé egy szerencsés perc által is válhatunk, hasznos emberré a fáradságos évek tesznek.”
              Hisz lehet gyors sikert elérni a tehetséggel, kevés munkával a hátunk mögött, de a gyors siker csak akkor szól hosszú távra, ha a felvállaljuk a munkát és teszünk érte.
A versenyen való sikeres szereplésünk mindezen gondolatok összetevőinek köszönhetőek, egy olyan esszencia melyet gyakran kell alkalmaznunk, ha felfedezünk tehetségeket.

Berhida, 2018.02.03.                                                     Császár Zsuzsanna  
                                                                               pedagógus


Szép kiejtési versenyre neveztünk be 3 tanulóval Ősiben. Felkészítő tanáruk: Császár Zsuzsanna Pintér Ferencné volt.
 Vass Vivien II. helyezett lett. Felkészítő tanára Császár Zsuzsanna volt.





Alapíványi bál
Az iskolai alapítványi bál előkészítését többen segítettük, támogattuk, részt vettünk rajta. Műsort az énekkarosok adták, a 4. osztály és a felsősök is tánccal léptek fel, amelyet Pintér Ferencné tanított be.
ab



Karácsony az ADY suliban
Iskolánk 3. osztályos tanulói készítették és mutatták be a karácsonyi műsorukat több ízben is.
A gyerekek meghívást kaptak a berhidai Nyugdíjas Klub december 16-án megrendezett karácsonyi összejövetelére is. December 21-én pedig az iskola tanulói és dolgozói előtt mutathatták be az előadást.
 A diákok nagy izgalommal több héten keresztül készültek a Mióta van csillag a karácsonyfák tetején című zenés-táncos darab előadására. Rendkívül izgatottak és lelkesek voltak.
Az előadás egy mese köré épült, mely a szeretet az elfogadás és az együttélés kérdéseire hívta fel a figyelmet.
A felkészítésben Tarjányi Mónika és Bakács Julianna Erika kolléganőimmel vettünk rész. Számunkra is fontos értékeket próbáltunk közvetíteni és átadni.
Szeretnénk külön köszönetet mondani a szülőknek a támogatásért és a segítségért.

Palotai Andrea
k17
Mindenki karácsonya városi ünnepségen szerepel az énekkar Pintér Ferencné felkészítő tanár vezetésével.

ADVENT

t




Rendhagyó énekóra
Nálunk járt Pitti Katalin Liszt-díjas Érdemes Művész
Az iskolánkban tartott rendhagyó tanórát Pitti Katalin, az opera műfaj nagykövete. A csodálatos énekesnő és nagyszerű pedagógus példát mutatott nekünk emberségből, szerénységből, és egészen elvarázsolt bennünket tapasztalatával, életbölcsességeivel. „ A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle.”- ismertük meg hitvallását. Nagyszerűen megtalálta a közös hangot a gyermekeinkkel, élményt adó, felemelő délelőttben volt részünk, amelynek folyamán rengeteget tanultunk.
opera 




ADY-NAPOK

Az Ady-napokra az értékes jutalmakért köszönet illeti az iskolai Alapítványt, a megvendégelés finanszírozásáért pedig a Diákönkormányzatot.

2017. 11.016.
Matematikaverseny

mat
4. osztály
I helyezett         Lendvai Kálmán             Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk. Berhida
II. helyezett       Csonnó Klarissza          Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk. Berhida
III. helyezett      Kamondi Virág              Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk. Berhida

5.  osztály
I. helyezett        Madarász Imre           
Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota
II.helyezett        Vokla Zsombor           Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota
III. helyezett     Bakács Krisztián         Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk. Berhida

6. osztály
I. helyezett         Szőke Roland                 Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk. Berhida
II. helyezett        Jónás F. Noel                 Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk. Berhida
III. helyezett       Jelinkó Martin              Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota

7. osztály
I. helyezett          Dénes Janka                 Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota
II. helyezett         Déber Balázs               Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota
III. helyezett        Trencsén Lili              Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota

8. osztály
I. helyezett            Kerekes Olivér           Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota
II. helyezett           Rétfalvi Attila             Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota
III. helyezett          Hajtai Dominik          Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota




szaval

Az Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola által megrendezett kistérségi szavalóverseny eredményei:

1-2.osztályos korcsoport

  1. helyezett

Veres Anasztázia 1. oszt.


Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota

  1. helyezett


Varga Bence József 2.oszt.


Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk. Berhida

  1. helyezett


Fodor Gábor 2. oszt.


II. Rákóczi Ferenc N. N. Ny. Ált. Isk., Berhida

3-4. osztályos korcsoport

  1. helyezett

Veres Balázs 3. oszt.


Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota

  1. helyezett


Kovács Gabriella 3. oszt.


II. Rákóczi Ferenc N. N. Ny. Ált. Isk., Berhida

  1. helyezett


Keresztény Kincső 4. oszt.


Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota

Különdíj


Kovács Olivér 4. oszt.


II. Rákóczi Ferenc N. N. Ny. Ált. Isk., Berhida

5-6. osztályos korcsoport

  1. helyezett

Molnár Julietta 5. oszt.


II. Rákóczi Ferenc N. N. Ny. Ált. Isk., Berhida

  1. helyezett


Kemény Kamilla 5. oszt.


Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota

  1. helyezett

Györke Maja 6. oszt.

Bocskai István Református Általános Iskola Papkeszi

Különdíj


Oláh Míra 6. oszt.


Ady Endre N. N. Ny. Ált. Isk., Berhida

7-8. osztályos korcsoport

  1. helyezett

Szunoman Lívia 7. oszt.


Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola, Várpalota

  1. helyezett


Humpok Fanni 8. oszt.

 

Bocskai István Református Általános Iskola Papkeszi

  1. helyezett


László Viktória 7. oszt.


Bocskai István Református Általános Iskola Papkeszi


neso

2017.11.15.
Az Ady-napok rendezvényei Nesó Sándor népi iparművész kiállításának megnyitásával kezdődtek.
Ezt követően az iskola múltjából és jelenéből láthattak képeket a tanulók, mindkettő eseményt az iskola énekkara színesítette. Pintér Ferencné tanárnő vezetésével énekeltek a hatodik és a hetedik osztályos tanulók. Citerán Pappné Szalai Veronika kísérte őket.

A diákönkormányzat az iskola homlokzatán található Ady-domborművet koszorúzta ezután.

koszor


Márton-nap 2017. 11. 10.

martin

10- én Márton-napi ünnepségen vettünk részt.. A lámpás felvonulásra a gyerekeken és a szülőkön, testvéreken kívül több osztályfőnök is eljött. A gyermekek dalokkal-gitárkísérettel, versekkel köszöntötték az ünnepet.
A Jótékonysági vásárra iskolánk tanárai készítettek  tárgyakat.



Bécsbe kirándultunk
Ezúton szeretnék az Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola felső tagozatos, német nemzetiségi nyelvet tanuló gyermekei nevében köszönetet mondani azért, hogy a Berhidai Német Nemzetiségi Kisebbségi Önkormányzat ismét lehetővé tett anyagi támogatásával, a buszköltség finanszírozásával, számunkra egy külföldi utazást: egy német nyelvterületű ország, Ausztria, ill. a fővárosa, Bécs meglátogatását. A kirándulás tanulmányi témája, célja: országismeret, az érdeklődés felkeltése, motiváció, ismeretszerzés volt. A jó közösségi munkát végző diákjainkat jutalmaztuk.
A kirándulás előtti napokban németórákon bemutatókat, képeket tekintettünk meg, általános tudnivalókat olvastunk el Bécsről és Schönbrunnról. Mindenki izgatottan készült a nagy utazásra. Az utolsó napon megkötöttük az utasbiztosítást, és a gyerekek az utazáshoz, az élményekhez kapcsolódó, kitöltendő, általam összeállított feladatlapot vehettek át / a kitöltőknek egy-egy ötös garantált német nyelvből/.
Az első állomásunk a pazar schönbrunni park volt, ahol megtekintettük kívülről a Habsburgok hajdani, impozáns, nyári rezidenciáját, majd egy sétát tettünk a kastélyparkban lenyűgöző kutak, szobrok, emlékművek, fák és virágok között, valamint felkapaszkodtunk a pompás Gloriette-hez.
Ezt követően elindultunk a város központjába a bécsi Museumsquartiert megnézni, mely a világ egyik legnagyobb kulturális komplexuma.
Utunk csúcspontja a Bécsi Természettudományi Múzeum /Naturhistorisches Museum/ volt, ahol újabb utazásra indultunk a természet lélegzetelállító sokszínűsége világában. A rovaroktól, a drágakövektől, ékszerektől és ásványoktól kezdve, meteoritokon át a repülő sárkánygyíkokig, izgalmas betekintést kaphattunk Földünk történetébe. Már kihalt vagy rendkívül veszélyeztetett állatfajok számos kitömött példánya felbecsülhetetlen értéket ad a gyűjteménynek. Ez 20 millió kiállított tárgyával a világ egyik leggazdagabb múzeuma. Nagyszerű gesztus az osztrák állam részéről, hogy a múzeum látogatása diákok számára 19 éves korig teljesen ingyenes.
Bécs jelképe, a világ legszebb gótikus templomai közé tartozó Szent István-székesegyház (Stephansdom), a történelmi belváros kanyargós utcáinak geometriai metszéspontjában magasodik. A városképet uraló 137 m magas csipkés torony uralja a városképet, Bécs szíve. Utunk során átsétáltunk a Hofburgon, a palotakomplexumon, amely a Habsburgok téli székhelye volt (Heldenplatz), ma pedig számos kiállítás mellett otthont ad az Osztrák Nemzeti Könyvtárnak is. Megcsodáltuk a belváros impozáns épületeit, neves világmárkák üzletei kirakatára rácsodálkoztunk. Rengeteg turistával találkoztunk, hömpölygött a tömeg a városban, pár lépésre tőlünk pedig városnéző konflisok hajtottak lépten-nyomon.
Természetesen nem hagytuk ki egy McDonald's és egy Billa röpke, de annál izgalmasabb meglátogatását sem.
Mindannyian remekül éreztük magukat. Köszönjük szépen!
Gráczerné Szabó Erzsébet
némettanár
sch




Október 23.
Nemzeti ünnep
okt23

okt

nemzeti

Az október 23-i iskolai ünnepségen a felső tagozat szerepelt, ebben az évben mi adtuk a városi ünnepséget is. Emlékezetes műsor volt, amelyet Borainé Rozner Kinga állított össze. A dekorációt Borai Tamás készítette. Oroszlánrészt vállalt az énekkarral a szervezésből Pintér Ferencné. Tamás György ünnepi beszédet mondott a városi rendezvényen

A tehetségfejlesztés eredménye…

      A tehetségfejlesztés egy szükséges, „láthatatlan”, gyakran kevés megbecsülést érdemlő munka, melynek eredménye esetenként csak nagyon lassú fejlődési folyamaton keresztül valósul meg apró lépésekben haladva, minden kis „sikert” átélve, megízlelve, vigyázva hátulról és csendben, hogy a motiváció sikeres legyen, a lelkesedés ne hagyjon alább,…S közben nevelünk is óhatatlanul, hiszen komplex személyiséget fejlesztünk. Megtanítjuk rá, hogy legyen megbízható (ígéreteit tartsa meg, szerepléseken legyen jelen), türelmes (fegyelemmel bírja végigállni vagy ülni a programot, melyen részt veszünk), kitartó (ne szegjék kedvét a kevésbé sikeres vállalkozások, nehezebb feladatok), mindig ügyeljen az alkalomhoz illő megjelenésre (ízléses ruházat, hajviselet, …), a verbális és nem verbális kommunikációra ( fegyelmezettség, testtartás, arckifejezés, kifejező, választékos beszédstílus, előadásmód,…), legyen felkészült az esztétikai élmény befogadására, a versenyek alkalmával a versengés kockázataira, legyen kellő odafigyeléssel diáktársaival szemben és embertársaival is (udvarias magatartás, gesztusok, köszönési formák, bemutatkozás, etikett,…), továbbá érzékeny mások problémáira ( idősek tisztelete, sérült emberek segítése, elfogadása,…), egyszóval szociális érzékenységet mutasson. Természetesen a tehetségfejlesztés mindezeken túlmutató sokoldalú tevékenység, most csupán néhány szembetűnő jegyéről szóltam, melyek mindennapjainkat kísérik. Elkezdődnek egy tanórai foglalkozáson vagy szabadidős programon, véletlen spontán megnyilvánulás okán, esetleg szándékos tehetségkutató válogatásokon,- mint esetünkben is - mikor észrevesszük, vagy inkább felfedezzük a gyermekben rejlő tehetséget, s folytatódnak a közös osztály, csoport és egyéni munka során,tehetségműhelyünkben, mely egy végeláthatatlan folyamat, mindkét fél akaratából. Végeláthatatlan, mert ezek a tanulók fejlesztésben vesznek részt, majd mentoráltak lesznek, s már ezernyi apró szállal kötődnek hozzánk, mire elérkezik a középiskola küszöbén a búcsúzás. Ha jó munkát végeztünk a kapcsolat nem szakad meg, legfeljebb elhalványodik, de gyakran visszatérnek ezek a diákok később is. Hiszem, hogy ennek és csak ennek van haszna a tehetségfejlesztésben, hogy nem engedjük el a kezüket, tovább kísérjük őket az úton, amennyire csak lehet.
       Éppen ezek miatt az okok miatt örvendek annak, hogy iskolánk a Roma Tehetségfejlesztő Program keretében az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő jóvoltából NTP-RHTP-16-0136 kódszámmal pályázaton nyert 1.600.000 Ft-t, melynek keretében drámafoglalkozásokat tarthatott és nyelvi kompetenciafejlesztést, illetve egy 3 napos tehetségtábort valósíthatott meg Balatonfűzfőn és egy színházlátogatás keretében a Madách Színház Mary Poppins című darabját tekinthette meg, valamit országosan elismert művészekkel való közös foglalkozás által csúcsosítja ki a foglalkozások lényegét, melyen 20 tehetséges gyermek vehet részt ebben a tanévben (2016. szeptember 1.-2017.június 30-ig, köszönhetően az Emberi Erőforrások Minisztériumának és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőnek, azon belül pedig a Nemzeti Tehetség Programnak.
Évek hosszú munkája kezd beérni, hiszen a a program keretében a hétfőnkénti csoportos foglalkozásokon kívül egyénileg is foglalkoztunk a„tehetségek” „mentorálásával”, s kiépített kapcsolataink számos alkalmat adott a közelmúltban a programban részt vevők szereplésére, különféle alkalmakon való részvételére, megnyilvánulására, melyek által bizonyíthatták fejlődésüket..


Császár Zsuzsanna pedagógus

ZENE VILÁGNAPJA 2017. SZEPTEMBER 28. (OKTÓBER 1.)

zene
Zenei világnap: Pintér Ferencné szervezésével-szerepelt az énekkar, majd bevonta az egész iskolát


VIZES JÁTSZÓHÁZ


A Berhidai Kultúrház és Könyvtár az Országos Könyvtári Napok keretében vendégül látta az első és második osztályos tanulókat a könyvtárban, a vizes játszóházban.
Amíg az egyik csoport Ficánkát és társait kereste a könyvek között, addig a többiek kézműves foglalkozáson ügyeskedtek.

Háromféle halacska közül lehetett választani:
1. halformába színes papírcsíkokat fűzni
2. halformára színes korongokat (pikkelyeket) ragasztani
3. térbeli halacskát hajtogatni, és úszókat, farkat ráragasztani

Félidőben cseréltek a csoportok, így mindenki készített valamit, amit hazavihetett.
Végezetül a terem közepére varázsolt kis tóból dobókockák segítségével horgászhattak a gyerekek. A dobott pontok mutatták meg, ki milyen ajándékot kap jutalmul.
Nagyon szépen köszönjük a könyvtár dolgozóinak ezt a vidám, hangulatos délutánt.
A legnagyobb elismerés a gyerekektől:

Hú de jó volt! Máskor is jöjjünk ilyenre!”

viz


 MIT JELENT ÖKO ISKOLÁNAK LENNI?
2016-ban nyerte el iskolánk az „ÖKO Iskola” címet.  Azóta a környezettudatos nevelést és a környezetvédelemre nevelést is igyekszünk kialakítani és megerősíteni tanulóinkban. Ezt több területen is különböző érdekes eszközökkel, vetélkedőkkel, kirándulásokkal alakítjuk, önkéntes munkával tesszük érdekessé és változatossá, amellyel alakítjuk a gyerekeink gondolkodásmódját. Az előző évben részt vettünk a az országos önkéntes szemétszedésben. Majd présgépet vásároltunk alapítványi pénzből, amellyel a PET palackokat és alumíniumüdítős dobozokat tudják összepréselni a tanulóink. Ezzel meg tudtuk valósítani, hogy a magukkal hozott üdítők csomagolóanyagait ne dobálják el és védjék a környezetet. Az összegyűjtött, összepréselt palackokért pedig pénzt kaphatnak. Ebben a tanévben minden osztályba szelektív hulladékgyűjtők kerültek. Így most már osztályszinten is külön tudják választani a gyerekek a különböző anyagokból készült és hulladékká vált dolgaikat.




A népmese napja

Szeptember 30-án van Benedek Elek születésnapja. Ezt a napot a Magyar Olvasástársaság javaslatára 2005-ben a népmese napjává nyilvánították.
Iskolánkban évek óta hagyomány, hogy megemlékezünk e jeles napról. Erre az alkalomra tanulóink egy kis csoportja nagy lelkesedéssel mesefát készített.
Az író életéről rövid ismertetőt hallgattunk meg, majd megnéztünk néhány magyar és cigány mesét. Tantermeinkbe visszatérve beszélgettünk a látottakról, és akinek kedve volt, lerajzolhatta kedvenc mesefiguráját.
Vidáman, kellemesen töltöttük az emlékezés délutánját.

mese




Kirándultunk Pétfürdőn
A Berhidai Napok keretein belül, az Önkormányzatunknak köszönhetően, iskolánk tanulói közül néhány kisdiáknak lehetősége nyílt ellátogatni Pétfürdőre.
A kirándulás alkalmával megtekinthettük a Pétfürdöi Hivatásos Tüzoltóparancsnokságot, ahol nagyon szívélyesen fogadtak Minket és a körbevezetés során megmutatták, hogy hogyan és miként működik egy tűzoltóság a mindennapokban. A gyerekeknek még a legújabb tűzoltóautóba is beülhettek.
A nap további részében felfedeztük a játszóteret és a Csónakázó tó környékét is.
Köszönetet mondunk a kirándulásért Pergő Margit polgármesterasszonynak, Gerőfiné Mészáros Anitának és a a Pétfürdöi Hivatásos Tüzoltóparancsnoksának.
pet

Palotai Andrea


A városnapokon a Berhidai Kertbarát-kör kiállítás megnyitóján és a nagyszínpadon is szerepelt az iskolánk. A felsős énekkar népdalcsokrot adott elő. Citerán kísért: Szalainé Papp Veronika. A nagyszínpadon szólóénekek, illetve közös éneklés egy 7. osztályos tanuló gitárkíséretével, majd két tánc zárta az Adysok szereplését.
 A műsort betanította: Pintér Ferencné
Ebben a tanévben is aktívan bekapcsolódtunk a városunk vérkeringésébe. Városnapon, városi rendezvényeken, ünnepségeken, német nemzetiségi napon, Márton- napon, kiállítás megnyitókon szerepeltünk, versenyeken, foglalkozásokon vettünk részt. Az iskola sokéves tapasztalata alapján az ének orientációs osztályokban, de a többi osztályban is igyekszünk hatékony módszerekkel megismertetni az ének, a tánc élményét, a mozgás, ének szeretetét, minden dalolni, táncolni vágyó gyermekkel, mindezt összekapcsoljuk a társművészetek bevonásával. A szavalás, a rajzolás, a kézműveskedés, a készségek fejlesztése mellett, az érzelmi nevelést, az önkifejezést, sőt az önmegvalósítást szolgálják.




Tanévnyitó ünnepség

      első